Selamat Datang ....

Selamat Datang dan Selamat Berkenalan

Jumaat, 21 Oktober 2011

Jagalah pandangan ...Jagalah pendengaran

              Dari telinga jatuh ke hati.....itu wanita, mudah terpesona dengan apa yang didengarinya. Akibatnya, sering tertipu antara pujian hakiki dan tipu helah perangkap. 
       Dari mata jatuh ke hati......itu lelaki, mudah terpesona dengan apa yang dilihatnya, hingga kerap terkeliru antara keindahan hakiki dan palsu. 
      Justeru, wanita perlu berhati-hati dengan ucapan indah yg didengarinya, lelaki pula perlu menjaga pandangannya agar tidak terikut perangkap yang menunggu.............itulah pandangan seorang ustaz yang ku terima.
           Realiti kehidupan , mudah terpesona dengan apa yang terpapar dihadapan mata,maka mudahlah nafsu menguasai diri.Namun Allah Maha mengetahui kelemahan hambaNya,lalu dikurniakan akal untuk mengimbangi nafsu itu.Maka selagi akal dan fikiran  yang terbimbing oleh roh keislaman maka terselamatlah individu itu dari terjebak kelembah dosa dan maksiat.
 Antara tanda seseorang itu punyai iman yg segar lagi sihat adalah di waktu dia berseorangan (samada di bilik hotel, luar negara, rumah sendiri, pejabat dll) atau dikelilingi oleh tumpuan mata yang melihat apa yang dilakukannya semuanya baik dan bermanfaat kpd imannya. Tiada ketakutan dan kebimbangan walau diketahui orang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan